10-11 september genomfördes underhåll av inglasningen på balkongen av Lööve balkonger som var det företag som genomfört ombyggnaden av balkongerna. Arbetet är genomfört för de som gett möjlighet för Lööve att komma in i lägenheten. De som, av olika anledningar, inte gett medgivande för Lööve att gå in i lägenheten får själva ansvara för att genomföra det årliga underhållet vad gäller att se till att glidytor fungerar som det ska och inte kärvar. Det går inte att efterbeställa detta underhåll på föreningens bekostnad.
Enligt bostadsrättsföreningens stadgar är det lägenhetsinnehavaren som ansvarar för underhåll av glaspartierna vad gäller smörjning ochaventuella behov av justeringar. Detsamma gäller för persienner och matta för de som beställde detta.
Styrelsen har dock beslutat att föreningen även i år bekostar detta årliga underhåll av glaspartierna på samtliga balkonger. Vår bedömning är att detta bidrar till att minska framtida problem och enskilda kostnader för lägenhetsinnehavare avseende problem med öppning och stängning av glaspartierna.
Stadgarna avseende underhållsansvaret gäller dock fortfarande. Det innebär att lägenhetsinnehavaren är ansvarig för att vidta och bekosta åtgärder om det uppstår problem med glaspartier, persienner etc. Undantag kan vara om en glasruta helt går sönder då det ännu ett tag kan vara en garantifråga. Vid frågetecken går det alltid att kontakta styrelsen via mail.
Vänligen
Styrelsen Brf Skogsbrynet, Umeå
Lämna ett svar